کد مطلب:243906 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

اقسام حج و فضیلت حج تمتع
[250] 1 - كلینی آورده است:

از احمد بن محمد بن ابی نصر روایت شده كه گفت: از امام جواد علیه السلام در سال دویست و دوازده هجری كه به حج مشرف شده بود، پرسیدم و عرض كردم: فدایت شوم! چگونه به مكه در آمدید، به نیت حج افراد یا به نیت حج تمتع؟

حضرت فرمود: به نیت حج تمتع، عرض كردم، كدام یك از حج تمتع، یا حج افراد و سوق دادن و راندن قربانی، بهتر و برتر است؟

حضرت فرمود: امام محمد باقر علیه السلام می فرمود: تمتع بردن به وسیله ی عمره به سوی حج برتر است از انجام دادن حج افراد و راندن قربانی و نیز آن حضرت می فرمود: كسی كه حج خانه ی خدا می گزارد، به كاری برتر از تمتع دست نمی یابد. [1] .

[251] 2 - و نیز روایت كرده است:

از علی بن حدید نقل شده كه گفت: علی بن میسر خدمت امام جواد، نامه نوشت و در آن، از مردی كه در ماه مبارك رمضان، عمره انجام داده و در موسم حج، حضور پیدا كرده است، پرسید كه حج افراد به جای آورد، یا حج تمتع و كدام برتر است؟

حضرت در جوابش نوشت: حج تمتع به جای آورد كه فضیلتش بیشتر است. [2] .

[252] 3 - همچنین نقل كرده است:



[ صفحه 194]



از موسی بن قاسم بجلی روایت شده كه گفت: به امام جواد علیه السلام عرض كردم: سرور من! امیدوارم ماه مبارك رمضان را در مدینه ی منوره، روزه بگیرم.

حضرت فرمود: انشاء الله در آنجا، روزه خواهی گرفت؛ عرض كردم: و امیدوارم دهم شؤال، مدینه را ترك كنیم و خدای متعال زیارت رسول خدا، زیارت خاندان آن حضرت و خصوصا زیارت شما را بار دیگر نصیبم فرماید و در ضمن، چه بسا به نیابت پدر بزرگوار شما، و به نیابت پدرم، و به نیابت یكی از برادرانم، و برای خودم حج بگذارم؛ چه نوع حجی نیت كنم؟

حضرت فرمود: به نیت تمتع بجای آور؛ عرض كردم: حدود ده سال است كه مقیم مكه ام.

حضرت فرمود: حج تمتع بجای آور. [3] .


[1] كافي 4: 292 ح 11.

[2] همان: 292 ح 8.

[3] همان: 314 ح 1.